دانشمند

  • ۰
  • ۰

شهرسازی

شهرسازی

در مطالعه­ای دیگر سیوام  و همکاران در سال (2011) در مورد تأثیر طراحی شهری روی فعالیت فیزیکی در کاهش چاقی به این نتیجه رسیدند که کیفیت­های ادراکی محیطی قادر به ارتقای فعالیت فیزیکی هستند و این کیفیات شامل نفوذپذیری، سرزندگی، خوانایی، غنای محیطی، فضای باز می­شوند. نفوذ­پذیری با طرح مسیرهای پیشنهادی و دوستدار پیاده، خیابان­ها و مسیرهای خوانا، الگوهای کوچک با مسیر سواره تاثیر بسزایی در فعالیت فیزیکی دارد. سرزندگی و تنوع عاملی مهم برای پیاده روی محسوب می­شود چرا که تنوع فعالیتی و سرزندگی فضای سبز برای افراد انگیزه خوبی فراهم می­کند. فاکتور بعدی خوانایی و موقعیت فضاهای عمومی و سبز،  زیرساخت­های اجتماعی، دسترسی مناسب به فضاها، قابل درک بودن محیط و مسیر و همچنین قرارگیری امکانات و فضاهای سبز در فاصله 411 متری یا 11 دقیقه پیاده روی تأثیر بسزایی در فعالیت فیزیکی دارد. کیفیت مسیرها و امکانات حمل و نقل عمومی، اختلاط کاربری و تراکم بالا، موثر در غنای محیط می­باشند. اما همچنین فاکتور بسیار مهمی مانند فضاهای باز می­تواند با قرارگیری محل درخور، امنیت مناسب، فعالیت­های متنوع، تجهیزات و دسترسی مناسب تأثیر فراوانی در فعالیت فیزیکی داشته باشد.

یکی از محلات جدید که اخیرا مورد توجه کارشناسان سلامتی در برنامه­ریزی و طراحی قرار گرفته است محله مولر در آستین تگزاس می­باشد. 21 سال پیش ایده و چشم­انداز ساخت محله­ای در سایت فرودگاه شهر آستین در ذهن شهردار وقت این شهر قرار گرفت. در سال 1984 برنامه­ریزی برای ساخت مجموعه مسکونی با تراکم بالا و سازگار با محیط صورت گرفت. با تلاش­های شهردار وقت در سال 1996 جمعی از علاقه­مندان و سرمایه­گذران راغب شدند تا مجموعه­ای پیاده­مدار، و مختلط را ایجاد کنند. فرودگاه به خاطر مسائلی که داشت موجب شده بود تا رونق محلات اطراف کم شود و این فرصتی مناسب بود تا مجموعه­ای با هدف ارتقای کیفیت زندگی و محیط ایجاد شود. محله مولر برای 21111 نفر برنامه­ریزی شده و روی سایت فرودگاه سابق با مساحتی بالغ بر 711 جریب نزدیک مرکز شهر ساخته شد (Municipality of Muller, 2004).

پایان نامه شهرسازی

  • ۹۸/۰۸/۱۱
  • هادی بیروتی

انجام پایان نامه شهرسازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی